مقايسه ي تحليلي بنياد كيفيت اروپايي (EFQM) و کارت امتیازی (BSC) متوازن

امير بخت ياوريان

دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي صنايع-دانشگاه تربيت مدرس

سيد حسام الدين ذ گردي

دانشيار مهندسي صنايع-دانشگاه تربيت مدرس

چكيده:

پرداخته است كه پس از بررسي و (bsc) و كارت هاي امتيازي متوازن (EFQM) اين مقاله به مقايسه و بررسي مدل كيفيت اروپائي مقايسه ي توانايي ها و ضعف هاي هر يك، از دو منظر تعالي سازماني و اندازه گيري عملكرد با توجه به ادبيات موضوع به اين نتيجه مي رسدكه دو مدل زمين ههاي مساعدي براي همكاري دارند. در انجام اين مقايسه و بررسي در قسمت اول از چارچوب كانجي كه جهت مقايسه ي مدلهاي تعالي سازمان ارائه شده است،استفاده م يشود اين چارچوب در پيچيدگي مدل، انعطاف، هزينه، اعتبار، قابليت اعتماد، پوشش دادن فرآيندگرايي، الگوسنجي و روندها به بررسي دو مدل م يپردازد. در قسمت بعد به نقد و بررسي ،TQM تمام ذينفعان، پوشش دادن اصول اين دو مدل در برابر پنج سؤال مطرح شده توسط اوتلي مي پردازيم، اين چارچوب به اين دو مدل ب ه ديد سيستم هاي كنترل مديريت نگاه مي كند و در پنج مورد يعني اهداف, استراتژي ها و برنامه ها, تنظيم اهداف كمي, ساختار پاداش دهي وحلقه بازخور اطلاعات دو مدل را مورد بررسي و مقايسه قرار مي دهد. نتايج اين آناليز نشان مي دهد علي رغم اينكه اين دو روش به نظر متفاوت مي آيند از مفاهيم مشتركي برخوردارند. در نهايت مي توان گفت پياده سازي همزمان اين دو روش در سازمانها ميتواند مفيد واقع گردد.

جهد دانلود رایگان          اینجا        کلیک کنید