مهندسي سازمان هاي مجازي

(رويكردي جديد به مدل چرخه عمر سازمان مجازي)

دكتر مصطفي جعفري

عضو هيئت علمي دانشكده مهندسي صنايع- دانشگاه علم و صنعت ايران

محمدرضا مكارمي

دانشجوي كارشناسي ارشد فن آوري اطلاعات دانشگاه علم و صنعت ايران

 

واژه هاي كليدي

سازمان مجازي، چرخه عمر سازمان مجازي

چكيده

پيدايش سازمان هاي مجازي ناشي از عدم توانايي يا تمايل سازمان هاي مستقل در انجام پروژه هاي بزرگ و يا گسترده به دليل وجود محدوديت هاي خاص موجود در آن سازمان ها مانند هزينه ، زمان و يا تكنولوژي مي باشد . براي تحقق اهداف يك سازمان مجازي، سازمان مي بايست كليه فرآيندهاي تجاري و توان رقابتي خود و سازمان هاي مشاركت كننده در ساختار سازمان مجازي را در راستاي فرصت هاي اقتصادي جديد در بازار هماهنگ نمايد . براي نيل به اين هدف طراحان سازمان نيازمند استفاده از مدل ها و الگوهاي اجرايي مشخصي براي توسعه و بكارگيري سازمان مجازي در فضاي رقابتي تجارت مي باشند . اين مدل ها مي بايست جنبه هاي فني و مديريتي مورد نياز در سازمان هاي مجازي را به درستي تشريح نموده و مسير اجرايي شفافي را براي برپايي و است مرار چنين سازماني ارائه ده ن د . در اين مقاله سعي گرديده فرآيِندها و مسير اجرايي لازم براي ايجاد و توسعه سازمان هاي مجازي با استفاده از "مدل چرخه عمر سازمان مجازي " تشريح گردد.

جهت دانلود رایگان مقاله       اینجا        اینجا کلیک کنید