فرآيند شناسايي فرصتهاي کارآفرينانه

سيد عليرضا فيض بخش بازرگان - دانشگاه صنعتي شريف

مجيد عبدي - دانشگاه صنعتي شريف

چكيده

شناسايي فرصت يكي از مؤلفه هاي كليدي فرآيند كارآفريني و يكي از اصل يترين عوامل بقا و موفقيت سازمان ها به شمار مي رود. علي رغم نقش حياتي شناسايي فرصت، در ادبيات كارآفريني مطالب چنداني در مورد چگونگي و چرايي شناسايي فرصت ها يافت نمي شود . اين نوشته با ارايه يك مدل شناسايي فرصت به گردآوري، طبقه بندي و ارايه رفتارهاي شناسايي فرصت كارآفرينان با استفاده از نوشته هاي تئوريك و يافته هاي تجربي مي پردازد. با مرور و جمع بندي اين بررس ي ها مي توان دريافت که شناسايي فرصت به هيچ عنوان نتيجه تصادف نيست. شناسايي فرصت هم مي تواند نتيجه تحليل و جستجو باشد و هم نتيجه تشخيص . اما حتي کارآفريناني که فقط فرص ت ها را تشخيص م يدهند و به جستجو و تحليل سيستماتيکي براي شناسايي فرصت ها دست نمي زنند، ويژگي هاي خاصي دارند که از آن با عنوان هوشياري کارآفرينانه ياد م ي شود. عواملي از قبيل ارتباط با شبکه هاي اجتماعي، توجه بيشتر به اطلاعلت خارج سازمان، آشنايي با مشکلات و نيازهاي مشتريان و همچنين آشنايي با مکانيز م هاي بازار در زمينه يک فعاليت خاص از جمله عوامل مؤثر در ايجاد اين هوشياري کارآفرينانه مي باشند.

جهت دانلود رایگان مقاله           اینجا       کلیک کنید .